Alle updates in MS Teams die je niet mag missen: September

Microsoft Teams zet in op een optimale vergaderbeleving 

In mijn vorige blogs over MS Teams heb ik al veel verteld over de laatste updates van MS Teams en hoe je ze het best kunt gebruiken. Maar het samenwerkplatform wordt door Microsoft steeds verder doorontwikkeld. Afgelopen zomermaanden zijn er weer vele nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd.

Het valt op dat er flink is ingezet op een nóg betere vergader-beleving. In deze blog loods ik je graag door alle updates en mogelijkheden op gebied van samenwerken en vergaderen.  

Let wel op: nog niet alle updates zijn beschikbaar, maar de meeste updates zullen snel beschikbaar komen. Mis je iets? Of wil je meer uitleg over een van de updates? Laat het mij dan weten.  

In deze blog behandel ik de volgende updates:

De vergaderbeleving wordt nóg beter: 

Er was in het begin best wel wat commentaar op de interface van Teams. Er is in een paar maanden veel veranderd. In maart toonde MS Teams maar vier deelnemers, in mei werden het er al negen en binnenkort kun je tot vijftig deelnemers in beeld krijgen. Maar als presentator bleef het lastig om extra op te vallen. Daarvoor zijn de volgende functies toegevoegd. Nieuwe functies die er nu bij zijn gekomen zijn:  

  • Together Modus 
  • 7 x 7 gebruikers in beeld 
  • Spotlight  
  • Nieuwe vergaderingervaring 
  • Pop Out voor gesprekken 
Together Modus  

In een vergadering met meer dan 5 deelnemers kun je kiezen voor Together Modus. Deze modus plaatst iedereen in dezelfde ruimte met hun profielfoto.  Hierdoor wordt meer verbondenheid gecreëerd binnen een team of een vergadering. 

Hoe werkt het? 

Klik op de puntjes tijdens een teams vergadering om het pull down menu te activeren. Selecteer ‘Modus samen’ om de ‘Together Modus’ te activeren (dit kan alleen bij vijf of meer deelnemers). 

7 x 7 Gebruikers in beeld 

In mijn vorige blog kondigde ik het al aan. Binnenkort zal Microsoft het aantal gebruikers dat je in beeld ziet vergroten naar 49 personen. Deze update zal binnenkort voor iedereen beschikbaar zijn, maar de functionaliteit is nu nog steeds alleen in preview beschikbaar. Het lijkt erop dat dit definitief beschikbaar wordt gemaakt als ‘Dynamic View’ wordt uitgerold. 

Hoe werkt het? 

Klik op de puntjes tijdens een teams vergadering om het pull down menu te activeren. Klik op ‘Grote galerij’ om het te activeren (dit kan alleen bij meer dan 9 deelnemers)  

Vanaf nu tot 49 deelnemers in beeld tijdens Microsoft Teams meetings
Zet de presentator in de ‘Spotlight’ 

Spotlight is een nieuwe functionaliteit die je binnenkort kunt gebruiken om een spreker of presentator het podium te geven tijdens een vergadering. De organisator kan het eigen videoscherm als hoofdscherm vastzetten. Alle deelnemers zien dan de organisator of presentator in fullscreen, terwijl andere deelnemers onderin als thumbnails te zien zijn. Zo hou je de focus van alle deelnemers op de spreker gericht. 

Hoe werkt het? 

In een vergadering kun je als presentator jezelf of iemand anders in spotlight mode zetten. Dit wordt in onderstaande video duidelijk uitgelegd. 

 

Eén nieuwe vergaderervaring in één dynamische venster. 

Sinds eind juli heeft Microsoft de nieuwe vergaderervaring binnen MS Teams Desktop app geïntroduceerd. Nu worden alle vergaderingen en oproepen in een apart pop up scherm getoond. Hierdoor heb je meerdere vensters nodig om te vergaderen, notities te maken, te chatten en een planning op te stellen. Dit is nu verleden tijd. 

Hoe werkt de nieuwe MS Teams Vergaderingservaring? 

Zorg dat MS Teams ge-update is.

  1. Je gaat naar je profielfoto binnen je MS Teams App en klikt erop. Daarna kies je voor instellingen. 
  2. Het volgende scherm komt naar voren en in dit scherm vink je Nieuwe vergaderingservaring inschakelen en daarna start je MS Teams op.  
  3. Nu heb je de nieuwe vergaderingservaring geactiveerd en kun je binnen één venster de hele meeting managen.

Hoe stel je nieuwe vergaderingsbeleving in Ms Teams in?

Pop Out Chat 

Poop Out Chat is een functionaliteit die al wat langer beschikbaar is, maar die ik graag nog eens onder de aandacht breng. Hiermee kun je eenvoudig chats in een los pop out-scherm voerenDit is handig als je bijvoorbeeld in een Teams Meeting zit en iets met een collega wil overleggen, voordat je het in vergadering brengt.  

Hoe werkt de Pop out Chat? 

Als je het pop-out icoontje aanklikt zal de desbetreffende chat in een pop out window verschijnen, die je dan naast het vergaderscherm open kan houden. 

Hoe activeer je Pop out chat in MS Teams

 

Beter en intuïtiever discussies voeren in MS Teams: 

Het starten en beantwoorden van een gesprek in Microsoft Teams ging nog wel eens mis. Soms was het gissen of je bericht was gelezenEn vaak werd er, in plaats van ge-replied in een bestaande discussie, een nieuw gesprek gestartDat wordt nu een stuk intuïtiever en logischer.  

  • Inzicht hoe vaak je bericht is gelezen en andere acties 
  • Eindelijk geen verkeerde nieuwe discussies meer 

 

Hoe vaak is jouw bericht gelezen? 

Sinds kort is het mogelijk om te zien hoeveel mensen je berichten hebben gelezen. Valt het wat tegen? Dan kun je in je gesprekken, met ‘meer acties’ gerichte acties ondernemen om interactie met anderen uit te lokken. Zo kun je een enquête starten, taken inplannen en toewijzen, comments toevoegen of een ‘issue’ aanmelden.   

Hoe vaak wordt jouw bericht in MS Teams gelezen?
Eindelijk: Nooit meer een nieuwe conversatie in plaats van een reply!

Wil je reageren op een discussie en start je per ongeluk een nieuw bericht? Dat behoort nu tot het verleden! Met deze nieuwe knop is het veel duidelijk of je reageert op een bestaande discussie of een nieuwe discussie start!  

Eén overzichtelijk plek binnen MS Teams om taken en acties bij te houden: 

Hoe blijf je jouw taken en actielijst de baas? Een hoop gebruikers worstelen hiermee. Veelal worden verschillende tools gebruikt variërend van papieren actielijsten, planborden met geeltjes, taken in outlook, ToDoplanner in Teams en besluiten in OneNote of… andere apps buiten het Microsoft 365 platform om. Gelukkig komt Microsoft met hulp om dit op één overzichtelijke plek slimmer te doen. Dit gaat je zeker helpen:  

 

Lists in Microsoft Teams

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd wat Lists voor Teams is en wat je ermee kan. Ik kan nu melden dat het binnen MS Teams is geïntegreerd. Lists kun je toevoegen aan elk team en wordt verschijnt dan als een nieuw tabblad. Op dit moment kan het alleen toegevoegd worden aan publieke kanalen en niet privé kanalen.

Hoe voeg je Lists toe aan MS Teams?
  • Ga naar apps in MS Teams App en zoek op Lists.
  • Klik erop om toe te voegen aan een kanaal van jouw keuze. 
  • Wil je weten hoe je met Lists kunt werken, lees dan deze blog van Microsoft Support.
The Create a list page
Tasks in MS Teams 

Op dit moment wordt in de private preview de nieuwe app Tasks  binnen MS Teams getest. In MS Teams Tasks komen straks alle taken vanuit Outlook, To-do’s en planner samen in 1 app. Dus je hebt straks in een oogopslag overzicht op al je taken. Zowel persoonlijk als in team verband. 

Binnenkort verwachte functies en updates voor MS Teams: 
  • Break Out Rooms 
  • Hard audio mute 
  • Update Power BI App 

Dynamic View en Break out Rooms (geplande release: oktober) 

Het doorontwikkelen van de vergaderervaring stopt hier niet. Binnenkort wordDynamic View geïntroduceert. Een AI-gestuurde manier om Team meetings te managen. De interface reageert op de dynamiek van de vergaderingZodat er steeds minder bemoeienis van een moderator nodig is. Feature waar door velen, maar vooral door de opleidingswereld met smart op wordt gewacht:

Virtual Break Out Rooms.

Hierin kun je straks mensen uitnodigen voor een bepaalde room en iedereen terugroepen naar de algemene room. Er zijn ook geruchten dat er aan een bepaalde ‘Room een bepaalde tijd kan worden toegewezen, om de vaart erin te houden, maar we weten nog niet of dit vanaf de eerste dag beschikbaar zal zijn. Check hier wanneer het beschikbaar komt. De planning is op dit moment Oktober 2020. 

Virtual Break out Rooms in MS Teams

Hard Audio Mute (geplande release: september) 

Iedere organisator van MS Teams vergadering met meerdere mensen heeft er wel eens mee te maken gehad: Iedereen praat door elkaar of een aantal mensen staat niet op mute, waardoor iedereen kan meegenieten van allerhande achtergrondgeluidenHeel irritant! 

In de maand september wordt de Hard Audio Mute’ voor MS Teams uitgerold. Deze functionaliteit stelt een organisator of presentator in staat iedereen in een keer te muten (dit kan overigens al) édat deelnemers zichzelf niet meer kunnen unmuten (dat kan nog niet). Je kunt dit straks instellen in meeting options 

Power BI app (geplande release: september) 

Er is weer update voor de Power BI app binnen MS Teams. Functionaliteiten van Power BI worden uitgebreid met persoonlijke dashboards en rapportages. Deze updates worden deze maand uitgerold. 

 

Tot zover deze zeer uitgebreide update voor MS Teams. Ik hou de laatste ontwikkelingen voor jullie in de gaten. Heb je er wat aan gehad? Like of deel de update zodat jouw connecties deze blog ook kunnen lezen. Heb je vragen of tips? Laat het me dan weten via de contactknop. Ik help je graag verder!

 

 

Heb je nog een vraag?

Jochem van Niel geeft je graag antwoord.

Week 43 (2020) Best bekeken hack ooit: Powerpoint delen in MS Teams

STAY CURIOUS

Mis niets! Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Gerelateerde berichten:

24 nov
BLOG

Digitale Rituelen: Hoe ga je met elkaar om in een digitale werkomgeving?

De Corona crisis heeft het digitaal overleggen en samenwerken (met bijvoorbeeld MS Teams) in een stroomversnelling gebracht. Waar wij voor de eerste lockdown in maart nog tegen veel weerstand en…

18 nov
BLOG

Alle updates in MS Teams die je niet mag missen: Oktober

Meer controle in MS Teams  Microsoft maakte vorige week bekend dat er dagelijks 115 miljoen actieve gebruikers met MS Teams werken. Een fanatische mijlpaal, als je bedenkt dat er tijdens de eerste corona–lockdown ‘nog maar’ 75 miljoen dagelijks actieve gebruikers met MS Teams…

VOL
17Nov

MS TEAMS EXPERTS sessie: 10 Serious Productivity Hacks

Digitaal samenwerken lukt alleen als je je op gezette tijden focust op je eigen werk en tijdens contactmomenten écht de aandacht van je collega’s hebt. Weten hoe? Schrijf je dan…

MS Teams in control program
Zorg voor gecontroleerd gebruik van MS Teams
vraag een demo aan