BYOD is geen technisch feestje

Het nieuwe werken (HNW) en Bring your own Device (BYOD): twee termen die je nog bijna iedere dag weer in het verlengde van elkaar en telkens vanuit verschillende invalshoeken tegenkomt.

Om te beginnen een aantal interessante ‘facts and figures’ over BYOD.

  • De BYOD markt groeit gestaag door en zal naar verwachting in 2020 in omvang ruim $367 miljard groot zijn, een enorme groei als je bedenkt dat deze omvang in 2014 nog slechts $30 miljard bedroeg (Source: BetaNews).
  • 61% van de generatie Gen Y en 50% van de 30+ medewerkers zijn er van overtuigd dat de ICT die zij privé of thuis gebruiken meer effectief en productief zijn dan de aan hen zakelijk aangeboden tools (Dell).
  • 60% gebruikt een smartphone voor het werk terwijl slechts 31% van de medewerkers een zakelijke telefoon wenst (Dell).
  • Organisaties die inzetten op BYOD behalen een jaarlijkse kostenbesparing van $350 per medewerker (Cisco).
  • Door het gebruik van mobiele apparaten zoals laptops en smartphones voor het werk bespaart een medewerker ca. 58 minuten per dag en tegelijkertijd verbeterd de productiviteit met 34% (Frost & Sullivan).

Tot voor kort was de invalshoek van BYOD vrijwel alleen techniek; focus op beveiliging en beheer met Mobile Device Management (MDM) als toverwoord om de laptop dicht te kunnen zetten. Gelukkig krijgt het tegenwoordig ook de zachte invalshoeken zoals slimmer, productiever en leuker werken. En hoe om te gaan met vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Wat is het nieuwe normaal als we naar de mix van werk en privé kijken? Vinden we het goed wanneer er een zakelijke app draait op een privé telefoon, of is dit een brug te ver? Het komt voor dat medewerkers een als bonus uitgekeerde iPad niet accepteren, omdat ze dan bang zijn dat dit verwachtingen geeft voor thuiswerk en werk in privétijd. Er is dus nog afstemming nodig om te bepalen wat de norm hierin is.

De verandering van perspectief ten spijt, wordt helaas nog vaak over BYOD gesproken als ‘het is niet de vraag of maar wanneer’ of ‘BYOD is geen vrije keuze, het gebeurt gewoon’. Telkens zonder het echt benoemen van de noodzaak. En als er dan toch een noodzaak benoemd moet worden, blijkt dat vaak reductie van kosten in de aanschaf van devices te zijn. Et voilà, het technisch feestje is van start gegaan!

Het zijn juist dit soort ‘uitingen’ die organisaties ertoe lijkt te brengen om onder een ‘Corporately Owned, Privately Enabled’ (COPE, eigendom van de organisatie maar ook privé te gebruiken) en/of BYOD vlag alvast smartphones en/of tablets ter beschikking te stellen, “omdat het gewoon niet tegen te houden is”. Medewerkers mogen eigen devices meenemen en gebruiken, om zo onder het mom van (overigens moeilijk meetbare) productiviteitsverhoging en het verhogen van medewerkerstevredenheid, mee te doen aan de nog altijd voortdurende opmars van tablets en smartphones in de enterprise omgeving. Meedoen en het op die manier tevreden stellen van medewerkers lijkt belangrijker dan het te behalen doel (welk doel ook alweer? Juist, dat was er nog niet). Het lijkt daarom wel alsof de ‘ouderwetse’ vraag “Waarom deden we het ook alweer” niet meer wordt gesteld, ook niet meer nodig lijkt! Dat daarnaast ook nog regelmatig geen ‘BYOD’ beleid wordt ontwikkeld en dat (enige vorm van) beheer niet wordt ingeregeld (en die verwachtingen zijn er vanuit de eindgebruikers absoluut!), maakt het geheel er niet beter op.

Noodzaak of technisch feestje

Mijn mening is dat BYOD nog steeds een doel moet dienen, daaraan ondersteunend moet zijn en om die reden, nog altijd de vraag ‘waarom’ of ‘waarvoor’ beantwoord moet worden. Weet jouw organisatie nog wat het doel is? Heb je helder voor ogen waar het aan moet bijdragen? Kijken we naar waarvandaan de initiatieven komen, dan valt op dat dit niet zelden als ‘technisch feestje’ wordt gestart vanuit een afdeling Systeembeheer, of juist vanuit een hang en drang naar het hebben van de nieuwste gadgets omdat ‘je tegenwoordig toch zeker niet meer zonder kunt’ of omdat het ‘tegenwoordig toch bijna niets meer kost’. Dat laatste betreft hoofdzakelijk de eindgebruiker die er thuis ‘ook een heeft’. Ook combinaties van beiden kom je niet zelden tegen. Het zijn die initiatieven die de ‘wanneer’ vraag of de ‘het gebeurt gewoon’ opmerking in stand lijkt te houden.

BYOD is geen doel op zich en zal dat ook nooit worden. Het is ‘slechts’ een tool, een technische component en invulling van bijvoorbeeld HNW, of meer positief gezegd ‘slechts’ dient als aanjager voor HNW (en daarmee dus nog steeds een technische invulling blijft). Maar HNW is natuurlijk zoveel meer dan alleen maar een technische invulling. HNW zorgt ervoor, mits goed geïmplementeerd (en ja, daar is de technische invulling een onderdeel van) én geadopteerd, dat:

  • Een organisatie daadwerkelijk kan besparen op reistijd
  • De work/life balance door medewerkers beter vorm kan worden gegeven
  • Medewerkers voorziet van een hogere effectiviteit, productiviteit, mobiliteit, flexibiliteit en loyaliteit (adoptie is key!)
  • Een nieuw potentieel van kenniswerkers wordt aangeboord, denk aan mensen die eerder aan huis gebonden waren in verband met schoolgaande kinderen, of gehandicapten

Het zijn dit soort ‘wins’ waar organisaties naar op zoek zijn en, vanuit multidisciplinair perspectief, de expertises van P&O, Finance, Huisvesting, Communications etc raken, maar die bovenal niet vanuit de techniek geboren worden. Een eindgebruiker of een afdeling Systeembeheer kan onmogelijk enkel vanuit de techniek deze ‘wins’ creëren. Daarom is BYOD geen technisch feestje!

Ik nodig je uit om je vragen en uitdagingen hier onder deze post met mij te delen. Dan kijken we samen naar antwoorden en strategie om uitdagingen aan te gaan!

Lees ook: https://www.awingu.com/why-you-should-implement-byod-right-now/vdr bewezen voordelen en waarom er nog steeds aarzelingen bestaan.

Heb je nog een vraag?

Richard Berger geeft je graag antwoord.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

WEEK 20 (2021) Hoe zet ik ruisonderdrukking in Teams aan

STAY CURIOUS

Mis niets! Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Gerelateerde berichten:

“Vrijwilligers en medewerkers zijn super blij vanwege het gebruiksgemak”

De Kindertelefoon stroomlijnt interne informatievoorziening via Sharepoint & Yammer   Kinderen die hun hart willen luchten, kunnen dit anoniem doen via De Kindertelefoon. Nemen ze contact op, dan krijgen ze…

29 mrt
BLOG

Microsoft ViVa en Work Place Analytics:

Verbinding borgen in de ‘future of work’!  Leestijd 6 minuten  Je zou het een contradictie in terminis kunnen noemen. Uit diverse onderzoeken (onder andere ons eigen onderzoek) blijkt dat veel mensen het remote werken tijdens de…

25 mrt
BLOG

Tijd vrijmaken voor meer welzijn op de werkvloer!

Inzet zinvoller maken met Workplace Analytics Alle COVID-beperkingen hebben van remote werken gemeengoed gemaakt. Sturen op welzijn én productiviteit van je medewerkers is meer dan ooit,  een permanente uitdaging voor elke werkgever. Zowel welzijn als…