Hoe zorg je ervoor dat ruim 20.000 studenten en 2.000 medewerkers niet hopeloos zoeken, maar snel en overzichtelijk relevante informatie en beschikbare diensten vinden?

Achtergrond

Het ROC Twente verzorgt middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en volwasseneneducatie in de regio Twente. De school heeft hoofdlocaties in Almelo, Hengelo en Enschede. Het ROC biedt meer dan 70 topopleidingen, kent 11 MBO colleges, er zijn meer dan 22.000 studenten en er werken meer dan 2.000 medewerkers.

Informatie verschaffen over verschillende locaties, met een groot aantal studenten en opleidingen en een divers palet aan medewerkers is uitdagend en complex. Het ROC heeft gekozen voor het ontwikkelen van een nieuw diensten en informatie portaal waar studenten en medewerkers hun informatie en beschikbare diensten vanuit het ROC snel en overzichtelijk kunnen vinden.

Vraag

ROC Twente heeft de ambitie om optimale digitale dienstverlening aan haar studenten en medewerkers aan te bieden. Speciaal hiervoor is besloten om op basis van Office 365 een intranet omgeving te realiseren.

Maar hoe zorg je ervoor dat je hier tot logische keuzes en invulling komt? Hoe maak je een intern project minder vrijblijvend? Hoe koppel je inhoudelijke, functionele en technische kennis tot een rol?  Het ROC vroeg Adoptify om deze verantwoordelijkheid op zich te nemen door een duidelijke rol te spelen in het solution design en als onafhankelijk en betrokken Product Owner bij de ontwikkeling.

Aanpak

Uiteraard is er eerst met alle stakeholders in een aantal workshops het solution design voor het portaal ontwikkeld. Vervolgens is een devops team opgericht dat op een agile manier van werken tot realisatie en oplevering van het portaal zal komen. Hierbij wordt gewerkt met sprints van 2 weken. Adoptify ondersteunt het ROC vanuit de rol van Product Owner. Wij schrijven zo de PBI en stemmen wekelijks af met project. En schakelen met de stakeholders naar de behoefte.

Resultaat

Een nieuwe manier van informatie delen voor studenten en medewerkers. Alle diensten overzichtelijk en logisch gerangschikt. Studentenportaal en medewerkersportaal staan met extra functionaliteit. Denk daarbij onder andere aan de ROC academie waar medewerkers zich via een selfservice aanpak kunnen inschrijven voor interne trainingen en cursussen.

PS: Deze werkzaamheden zijn (geheel/gedeeltelijk) verricht voor onze naamswijziging: onze handelsnaam Salves Business Productivity BV is per 1-5-2019 veranderd in Adoptify Technology BV. 

Deze adoptifiers kunnen je meer vertellen:

Michiel Willemse

directeur/eigenaar

> meer

Paul Riedstra

adoptie en change consultant

> meer

STAY CURIOUS

volg onze adoptifiers over de hele wereld!

Andere cases:

Het functioneel en technisch geweten: zorg dat wij optimaal gebruik maken van SharePoint en Office 365.

Achtergrond Het Nederlands Loodswezen is een organisatie die zich specifiek richt op het ondersteunen van registerloodsen in het uitvoeren van hun beroep. De registerloodsen zijn samen de aandeelhouder van Nederlands…

Migratie en upgrade van SharePoint naar een robuuste collaboration structuur

Achtergrond Het Universitair Medisch Centrum Utrecht, afgekort UMC Utrecht, is het academisch ziekenhuis dat verbonden is aan de Universiteit Utrecht. Het UMC Utrecht heeft ruim 1.000 bedden en meer dan…

Maak onze organisatie en medewerkers klaar voor de transformatie naar de (hybride) cloud, de nieuwe werkplek en Office 365

Achtergrond Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) monitort het voorkomen en de behandeling van kanker in Nederland en richt zich op continue verbetering van de oncologische en palliatieve zorg. Binnen IKNL zijn…

Bekijk alle cases