Geef me geen klassikale training, betrek me en geef me een experience!

Je kent het wel van vroeger: les krijgen. Liefst achterin de klas zitten, beetje met je telefoon spelen (waren er die toen al?) en de lesstof lekker als achtergrondruis over je heen laten komen. Comfortabel? Ja! Effectief? Neuh! Gelukkig is daar de generatie die hier niets meer voor voelt.

Laatst las ik de whitepaper ‘Succesvolle introductie, on-boarding en adoptie van ICT in 5 stappen’.

De belangrijkste boodschap? “(..) dat organisaties als gevolg van de opkomst van Cloud technologie en daaraan gekoppelde fluid innovation medewerkers gericht en over langere tijd moet begeleiden in het gebruiken van de aangeboden digitale middelen.” Er wordt dus stellig neergezet, dat o.a. klassikale 1 of meerdaagse trainingen niet meer werken, simpelweg niet meer van deze tijd zijn.

Waarom dat niet meer werkt, kan heel makkelijk verklaard worden aan de hand van de komst van Generation Z naar de werkomgeving (Generation Z is inmiddels groter dan alle eerdere generaties, zie figuur 1). En eigenlijk verklaart dat ook het succes van de beschreven 5 stappen uit eerder aangehaalde whitepaper.

Wie is Generation Z?

Generation Z of Gen Z, is de logische opvolging van de zgn. Millenials; typisch geduid als mensen geboren tussen grofweg midden jaren ‘90 en midden jaren 2000. Het merendeel van Gen Z gebruikt het internet sinds zeer jonge leeftijd en zijn erg comfortabel in/met het gebruik van technologie en sociale media. Ze worden ingedeeld in de categorie Digital Natives en daarmee is technologie voor Gen Z zeer belangrijk. Mobiele technologie is voor Gen Z geen fenomeen, maar een onafscheidelijk onderdeel van hun leven.

‘Traditioneel klassikaal onderwijs niet meer acceptabel’

Een recent onderzoek[1] uitgevoerd door Time Magazine heeft opgeleverd dat het brein van de Gen Z populatie ‘differently wired’ is. Gen Z wordt aangetrokken door een ‘Technology and skills based’ leermethode, waarbij traditioneel klassikaal onderwijs en bijbehorende onderwijsmethodes niet langer acceptabel zijn.

Een andere studie[2], uitgevoerd door Barnes and Nobles, laat zien dat hedendaagse studenten weigeren passieve leerlingen te zijn: ze zijn niet geïnteresseerd in “op komen dagen voor de les, de les uit te zitten en aantekeningen te maken die ze van buiten leren voor een examen”. In plaats daarvan, verwachten ze volledig betrokken te worden en zelf deel uit te maken van het leerproces[3]. Sterker nog, Gen Z gedijt erbij wanneer ze de kans krijgen om een ‘meeslepende’ educatieve ervaring te hebben, ze vinden het zelfs fantastisch om er deel van uit te maken.

Als voorbeeld: in datzelfde onderzoek geeft 51% van de ondervraagde studenten aan dat ze het beste leren door het “gewoon te doen”. Nog slechts 12% geeft aan te leren door te luisteren. Ondervraagde studenten geven ook aan dat ze klassen-brede discussies en een interactieve klasomgeving verkiezen boven de traditionele wijze van lesgeven. En Gen Z, Digital Native als ze zijn, verwacht ‘gewoon’ dat digitale leermiddelen sterk geïntegreerd zijn in hun opleiding en dus ook in de werkpraktijk. Voor Gen Z is technologie immers al een volledig geïntegreerde beleving in ieder aspect van hun leven. En zij menen dat dat voor onderwijs en werk niet anders zou moeten zijn. Alle hiervoor genoemde resultaten uit de diverse onderzoeken passen niet in traditioneel klassikaal onderwijs!

Gen Z leidt de verandering in die binnen leren zal plaatsvinden. Zij is de drijvende kracht in de innovatie van nieuwe digitale leermiddelen, onderwijs- en trainingsstijlen en ongelimiteerde toegang tot informatie. En laten de eerder beschreven 5 stappen nu juist voor een belangrijk deel op die filosofie gebaseerd zijn. Kortom; wil je ook een succesvolle introductie, on-boarding en adoptie van ICT?

Neem eens contact met me op.

[1] http://time.com/3764545/future-of-education/

[2] https://www.bncollege.com/wp-content/uploads/2018/09/Gen-Z-Report.pdf

[3] https://www.forbes.com/sites/sievakozinsky/2017/07/24/how-generation-z-is-shaping-the-change-in-education/

Heb je nog een vraag?

Richard Berger geeft je graag antwoord.

WEEK 39 2020 Cross posting Teams

STAY CURIOUS

Mis niets! Ontvang maandelijks onze nieuwsbrief

Gerelateerde berichten:

17Nov

MS TEAMS EXPERTS sessie: 10 Serious Productivity Hacks

Digitaal samenwerken lukt alleen als je je op gezette tijden focust op je eigen werk en tijdens contactmomenten écht de aandacht van je collega’s hebt. Weten hoe? Schrijf je dan…

29 okt
BLOG

De eerste werkweek van Adoptifier Frank

Maak kennis met onze nieuwe Adoptifier. Frank van der Burgh vertelt over zijn verwachtingen en hoe deze direct vorm krijgen in zijn eerste werkweek. ‘Na bijna 8 jaar actief te…

10Nov

MS TEAMS EXPERTS sessie: Digitale discipline

Digitaal samenwerken lukt alleen als je goede werk- en gedragsafspraken maakt die worden nageleeft. Weten hoe? Schrijf je dan in voor deze webinar MS TEAMS EXPERTS: digitale discipline. De basisprincipes…

USER ADOPTIE EN CHANGE MANAGEMENT
Voor het succesvol introduceren van MS Teams en Microsoft 365
MEER WETEN?